Škola klasické astrologie - královský nástroj pro studium vesmírných zákonitostí
Mezi astrology v České republice
se po dlouhá léta aktivně projevují dva významní členové a
spoluzakladatelé Astrologické společnosti ČR – Ing. Richard
Stříbný ( tajemník ASČR, 65 let) a Ing. Zdeněk Bohuslav (předseda
ASČR, 75 let). Jsou známí jak z mnoha článků, vystupování v rádiích,
v televizi a z přednáškových akcí, tak z jejich pedagogických
aktivit. Tvrdí, že ve své škole přináší univerzální astrologické
vzdělání pro zájemce o tuto královskou nauku, učí samostatnému
astrologickému myšlení, hovoří jasným a srozumitelným jazykem. Proto
jsme s nimi připravili rozhovor na téma k dnešnímu stavu astrologie.
Je něco co by se dalo vymezit jako základní dělící prvek v
astrologii a jejích jednotlivých směrech? Často se hovoří o
tradičním, psychologickém, karmickém, humanistickém či
transpersonálním přístupu.
Z.B. (Zdeněk Bohuslav):
Pomineme-li snahy o osobní zviditelnění a z toho vyplývající
různé originální názvy ”škol”, pak základní dělicí čarou
je filosofický názor na smysl života člověka a jeho existenci na
Zemi. Tím mám na mysli, zda se připouští či odmítá existence
nesmrtelné složky člověka. Při přijetí představy nesmrtelné složky
člověka (nazvěme ji pracovně třeba duše nebo duch) je vytvořen
prostor pro hledání a rozvoj duchovního rozměru lidského bytí. Pak
dosavadní zdánlivá osudovost a funkce člověka jsou najednou bohatší
jak co do perspektiv, tak co do možností sdělení, která astrologie
může dát. A to jak v osobní rovině tak při zkoumání světa kolem nás.
To vše je v klasické astrologii uloženo jako základní filosofická
linka, o kterou se některé směry díky odlišnému světonázoru nemohou
opřít.
R.S. (Richard Stříbný): Klasická astrologie,
kterou učíme v naší škole, dokáže vytvořit nejen psychologický
profil jedince, ale může zkoumat zdroje jeho financí, jeho zdravotní
a profesní dispozice, vyhodnotí vztahy k okolí, potomstvo atd. I
když se naše filosofické premisy mnohdy liší od některých
psychologizujících škol, které neberou teorii reinkarnace v potaz,
my rozhodně nejsme žádní fanatici, kteří by své přesvědčení žákům
vnucovali. Oba dva jsme vědecky vzdělaní lidé, kteří se snaží na
druhé působit spíše silou argumentů a experimenty než jen vírou.
Zdůrazňujeme nutnost osobního prověřování hlásaných ”pravd”.
Tento přístup se nám osvědčuje, protože se nám často stává, že k nám
přicházejí absolventi škol jiných a s potěšením zjišťují, že u nás
se setkávají se snadno srozumitelnými a pochopitelnými principy,
které jim otevírají astrologické poznání a na nichž mohou dále sami
stavět.
Jací lidé k vám přicházejí?
R.S.: Jsou to
především lidé, kteří dávají přednost jednoduchým a logickým
formulacím, které nejsou šroubované, příliš abstraktní či vyžadující
"uměleckou" fantazii . Studentům se snažíme se podávat
informace tak, aby si ze získaných znalostí budovali pevný systém
stavebních kamenů vlastního astrologického myšlení. Nenutíme je tedy
učit se kvanta textů zpaměti, biflovat a papouškovat prázdné věty,
učíme je porozumět základním významům jednotlivých prvků
astrologického systému, skládat je dohromady, odvozovat z jejich
kombinací - tedy samostatně myslet. Navíc naše škola je živá, v
úvodu každé hodiny odpovídáme na dotazy, probíráme aktuality a
řešíme problémy studentů. Krédo naší Školy klasické astrologie je –
Hloupý není ten, který se ptá, byť sebenaivněji, ale ten, který
něčemu nerozumí a mlčí…
Z.B.: Vycházíme přitom z
principů hermetické filosofie, kde se předpokládá, že mikrokosmos a
makrokosmos se řídí stejnými principy a kde člověk je chápán jako
duchovní entita, jehož nesmrtelná duše prochází vývojem a po smrti
člověka znovu inkarnuje. Zde na Zemi je proto, aby podle míry
dosavadního vývoje posloužil na duchovní cestě druhým a dobral se
své individuální potřebné míry poznání a posunul se k vyšší kvalitě.
Z tohoto pohledu je pak věk zájemce o studium zcela libovolný,
studují u nás jak mladí tak důchodci.
Co je tedy předmětem studia ve vaší škole?
R.S.:
Látka je rozvržena do dvou studijních roků. V prvním ročníku si
studenti "osahají" ekliptiku, její rozdělení na živly,
kvality a polarity. Pak probíráme významy planet, znamení, domů a
také aspekty - významné úhlové vzdálenosti mezi planetami. Tuto
malou astrologickou násobilku zvládne snadno každý a pak už
přecházíme k praxi, nejprve k výpočtům a pak k výkladům osobních
horoskopů. Vždy to, co probereme v teorii, ověřujeme na příkladech
horoskopů všeobecně známých lidí. A ještě bych chtěl podotknout, že
ani těm, kteří neoplývají matematickými schopnostmi, nejsou brány
klasické astrologie uzavřeny. V ceně CD od nás studenti obdrží volně
šiřitelný astrologický program, který za několik sekund horoskop
vypočte a vykreslí. Zatímco v prvním ročníku probíráme zejména
horoskopy statické - osobní, v ročníku druhém se už soustřeďujeme na
horoskopy prognostické a partnerské. Neopomineme samozřejmě ani tak
oblíbenou astromedicínu, astrometeorologii, elekční astrologii a
několik hodin věnujeme také zkoumání osudů celých národů a států -
mundánní astrologii.
Z.B.: Letos opět naše Škola klasické
astrologie otevírá Postgraduální studium, které je však otevřeno pro
všechny vážné zájemce o astrologii nejen pro naše studenty. V
postgraduálním studiu budeme věnovat pozornost spojení astrologie s
duchovními a s terapeutickými naukami, zaměříme se také na
astroekonomii, na horární astrologii, provedeme srovnání západní
astrologie s astrologií indickou a čínskou.
Kvalita a spolehlivost astrologické práce velmi závisí na
vstupních údajích. Jak se vypořádáváte s platností a přesností
výchozích dat?
R.S.: Pro astrologa není smutnější
události než "pláč na nesprávném hrobě", kdy se vykládá
horoskop sestavený pro nesprávný čas narození. Například posunutí o
”pouhou” půlhodinu v čase narození, může dát výkladu
úplně jiný směr . Astrolog proto musí mít ve své nástrojové výbavě
škálu metod pro zpřesnění údajů, ze kterých se horoskop sestavuje. K
tomu by navíc měl používat zdravý astrologický rozum a měl by být
schopen posoudit, zda jeho výklad odpovídá realitě.
Z.B.:
Proto učíme naše žáky samostatně myslet a ve druhém ročníku máme
zařazeno studium škály korekčních metod. Mezi nimi je i naše původní
astrogenetická korekční technika, která je doplňkem metod klasických
a umožňuje i lidem, kteří ani přibližně neznají čas narození, dobrat
se tohoto okamžiku a nalézt ten pevný astrologický bod, od kterého
se vše odvíjí.
Jak se díváte na problém osudu a svobodné vůle?
R.S.:
Stavíme se k tomuto problému čelem a rozhodně nepopíráme
determinaci člověka, jinak by ani astrologie nemohla fungovat.
Určitou osudovost tedy připouštíme, avšak rozhodně ne stoprocentní.
Každý z nás má individuální výbavu do života, která je do značné
míry určena stavem Sluneční soustavy v okamžiku prvního samostatného
nádechu vztaženým na místo narození - tedy osobním horoskopem. Ale
každý člověk má určitou míru osobní svobody pro rozhodování v
kritických situacích a ani budoucnost není "ve hvězdách",
ale zejména v rukách člověka samotného ! Každý si svými myšlenkami a
hlavně činy svou budoucnost modifikuje.
Proč se podle vás mají lidé astrologii učit?
R.S.:
Já bych navrhoval astrologii učit alespoň v nějaké jednodušší
podobě již na základních nebo středních školách. Mladí lidé, kteří z
počátku mívají černobílé vidění, by pochopili, že odlišnosti v
chování spolužáků jsou dány pozicemi planet už v okamžiku jejich
narození a to by je podle mého názoru vedlo k mnohem větší toleranci
a nesmírně by to obohatilo jejich další život jako individualit a v
konečném důsledku by tak byla obohacena celá společnost.
Z.B.
: Astrologie je vskutku královským nástrojem poznání a měla by
se šířit, bude to vskutku prospěšné celému lidstvu. Oba jezdíme
pravidelně na astrologické konference do celého světa a jsme schopni
říci, že astrologie díky využití moderních informačních technologií
a nových výzkumů jako obor vzkvétá a má lidem co říci i ve třetím
tisíciletí.